Підготовка до ЗНО та ДПА



ЗНО НЕ ЛЯКАЄ, А МОТИВУЄ

(корисні посилання для підготовки до ЗНО)

testportal.gov.ua/programe/ - програма ЗНО з української мови та літератури

lv.testportal.gov.ua:8080/ - ЛРЦОЯО

www.iznotest.info -тренувальні тести ЗНО

zno.osvita.ua/ukrainian/ - ЗНО онлайн-тести

osvitportal.loda.gov.ua/trenuvalne_on_line_testuvannya - тренувальне онлайн-тестування

prometheus.org.ua/zno/ - безкоштовні онлайн-курси підготовки до ЗНО

znoclub.com/pidgotovka-do-zno/989-50-posilan-dlya-pidgotovki-do-zno.html - 50 посилань для підготовки ЗНО

www.200baliv.com/korysni-web-sajty-zno/ - корисні сайти для ЗНО (200 балів)

YouTube-канал

Наголоси

Відіо Підготовка ЗНО

Вимоги до власного висловлювання

Віршування

Письменники - характеристика

Письменник-псевдонім

Таблиця

Структура твору-роздуму


Таблиця ЗНО література













Українська література в схемах і таблицях

                             Таблиця літературних напрямків

Епоха
Напрямок
Представники
Давня література
Х-ХІ ст.
Монументалізм
Літописи, «Повість минулих літ»
ХІІ-ХІІІ ст.
Орнаменталізм
«Слово о полку Ігоревім»
ХV- поч.ХVІІ ст.
Ренесанс
І.Вишенський
ХVІІ-ХVІІІ ст.
Бароко
Г.Сковорода
Нова українська література
ХVІІІ-поч. ХІХ ст.
Класицизм
І.Котляревський
ХVІІІ-поч. ХІХ ст.
Сентименталізм
Г.Квітка-Основ’яненко
Перша половина ХІХ ст.
Романтизм
М.Гоголь, П.Куліш, Т.Шевченко (рання творчість)
Друга половина ХІХ ст
Реалізм
Марко Вовчок, Панас Мирний, Іван Нечуй-Левицький, Іван Карпенко-Карий, Т.Шевченко (пізня творчість)
Кінець ХІХ – початок ХХ ст.
Модернізм
(має різні течії)
І.Франко, П.Тичина, В.Симоненко, Микола Хвильовий,
Є.Плужник, Є.Маланюк, І.Драч, Л.Костенко та ін. Тобто всі, хто жив і писав у ХХ ст.
Імпресіонізм
М.Коцюбинський
Експресіонізм
В.Стефаник
Неокласицизм
М.Рильський
Неоромантизм
Леся Українка, О.Кобилянська
Футуризм
М.Семенко
Кінець ХХ – початок ХХІ ст.
Постмодернізм
Ю.Андрухович, О.Забужко, О.Ірванець, І.Карпа та ін.

Таблиця псевдонімів українських письменників

Літературний псевдонім
Ім’я письменника
1
Григорій Квітка-Основ’яненко
Григорій Квітка
2
Олена Пчілка
Олена Драгоманова
3
Леся Українка
Лариса Косач
4
Марко Вовчок
Марія Вілінська
5
Панас Мирний
Панас Рудченко
6
Іван Карпенко-Карий
Іван Тобілевич
7
Іван Нечуй-Левицький
Іван Левицький
8
Іван Багряний
Іван Лозов’ягін
9
Микола Хвильовий
Микола Фітільов
10
Василь Барка
Василь Очерет
11
Остап Вишня
Павло Губенко
12
Олександр Олесь
Олександр Кандиба
13
Олег Ольжич
Олег Кандиба
14
Григорій Косинка
Григорій Стрілець

Таблиця присвят творів української літератури

Присвята
Твір
1
«Цвітові яблуні»
«Я (романтика)» М.Хвильового
2
Якову де Бельмену
«Кавказ» Т.Шевченка
3
Василю Жуковському
«Катерина» Т.Шевченка
4
Василю Григоровичу
«Гайдамаки» Т.Шевченка
5
Кононівським полям
«Intermezzo» М.Коцюбинського
6
Своєму батькові Юліанові
«Земля» О.Кобилянської
7
Любові всевишній
«Три зозулі з поклоном» Гр.Тютюнника


Місцевості та населені пункти, де розгортаються основні події творів 


Місто, село, територія, де відбуваються основні події твору
Назва твору та його автор
Тополівка
«Україна в огні» О.Довженка
Харків
«Мина Мазайло» М. Куліша
Семигори
«Кайдашева сім’я» І.Нечуя-Левицького
Піски
Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Панаса Мирного та Івана Білика
Україна,  Сибір, Петербург
«Сон» Т.Шевченка
Хмарище, Київ, Ніжин
«Чорна рада» П.Куліша
Біля Кононівки
«Intermezzo» М.Коцюбинського
У степах під Компаніївкою
«Подвійне коло» Ю.Яновського
Тайга, Сибір, праліси Сіхоти-Аліня
«Тигролови» І.Багряного
Близький схід, пустеля
«Мойсей» І.Франка
Харківщина, на річці Оскіл
«Сом» Остапа Вишні
Карпати, Гуцульщина, біля річки Черемош
«Тіні забутих предків» М.Коцюбинського


ЛІТЕРАТУРНІ НАПРЯМИ /ТЕЧІЇ/

№ з/п
Автор твору
Назва твору
Літературний напрям /течія/
1
Нестор
«Повість минулих літ»
Монументалізм /масштабність,
величність, ідейний пафос/

2
Автор невідомий
«Слово про похід Ігорів»
Орнаменталізм /ритмічність підпорядкування художнього тексту; витонченість художніх засобів/ + монументалізм

3
Григорій Сковорода
"De libertate"
"Всякому місту - звичай і права"
"Бджола та Шершень"

Бароко
4
Іван Котляревський
"Наталка Полтавка"
Просвітницький реалізм (реальні, прості люди, типова ситуація) + класицизм (єдність часу, місця, дії)
"Енеїда"

Просвітницький реалізм класицизм
5
Григорій Квітка-Основ’яненко
«Маруся»
Сентименталізм
6
Тарас Шевченко
«Катерина»
Реалізм (соціальна нерівність, реальна  жінка)  + романтизм (сильні почуття, винятковість жінки, трагізм її долі)
«Гайдамаки»
Романтизм (виняткові особистості в трагічних обставинах)  + реалізм (соціально-політична дійсність)
«Кавказ»
Реалізм
«Сон» («У всякого своя доля»)
Реалізм
«І мертвим і живим...»
Реалізм
7
Пантелеймон Куліш
«Чорна рада»
Романтизм
8
Марко Вовчок
«Максим Гримач»
Романтизм
9
Іван Нечуй-Левицький
«Кайдашева сім’я»
Реалізм
10
Панас Мирний
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Реалізм
11
Іван Карпенко-Карий
«Мартин Боруля»
Реалізм
12
Іван Франко
«Мойсей»
Модернізм /неоромантизм/
13
Михайло Коцюбинський
«Тіні забутих предків»

Модернізм /неоромантизм +імпресіонізм/
«Intermezzo»
Модернізм /імпресіонізм/
14
Ольга Кобилянська
«Земля»
Модернізм (неоромантизм) + реалізм
15
Василь Стефаник
«Камінний хрест»
Модернізм /експресіонізм/
16
Леся Українка
«Лісова пісня»
Модернізм /неоромантизм/
17
Володимир Винниченко
«Момент»
Модернізм /імпресіонізм/
18
Микола Хвильовий
«Я (Романтика)»
Модернізм /експресіонізм  + імпресіонізм/

19
Юрій Яновський
«Подвійне коло»
«Шаланда  в морі»
Неоромантизм
20
Валер’ян Підмогильний
«Місто»
Модернізм /екзистенціоналізм/
21
Остап Вишня
«Моя автобіографія»
«Сом»
Модернізм /неореалізм/ + реалізм
22
Микола Куліш
«Мина Мазайло»
Модернізм
23
Олександр Довженко
«Зачарована Десна»
«Україна в огні»
Модернізм /неоромантизм/
24
Олесь Гончар
«За мить щастя»
Романтизм
25
Григір Тютюнник
«Три зозулі з поклоном»
Модернізм /неоромантизм/
26
Ліна Костенко
«Маруся Чурай»
Модернізм /неоромантизм/
27
Іван Багряний
«Тигролови»
Модернізм /неоромантизм/

Фільм "Воскресіння Розстріляного Відродження"(рекомендую переглянути 11-тикласникам для підготовки до ЗНО )

ЗНО. Українська література


ЗНО-2018: літературні пазли

До ЗНО залишається все менше днів, а в голові "каша" з авторів, назв творів і героїв? Ніяк не можете запам'ятати, хто що написав і до якого жанру належить твір? Пропоную ще один спосіб запам'ятовування великого об'єму інформації  - літературні пазли.
Це виглядає як в таблиця, яка має чотири різнокольорові стовпчики : блакитний - автори, жовтий - назви творів, зелений - жанри, рожевий - герої, образи, символи . Завантажити її у форматі docx можна
 ТУТ. 

Таблицю потрібно роздрукувати...



...розрізати на  прямокутники


... пазли готові. Залишилося тільки перемішати і складати



Для зручності пропоную поетичні твори складати окремо, а прозові, драматичні і ліро-епічні - окремо, адж мокутників аж 220. Коли вже натренуєтесь, можна спробувати скласти весь пазл. Успіхів вам! е прямокутників аж 220. Коли вже натренуєтесь, можна спробувати скласти весь пазл. Успіхів вам!

Герої творів(опорні схеми)


















Опорні схеми з української мови
Синтаксичний розбір простого речення
         Воскрешаю в пам'яті давні перекази і бувальщини.
Речення просте (бо одна граматична основа), розповідне (спонукальне, стверджувальне), неокличне (окличне), поширене (бо є другорядні члени речення), повне, односкладне (є тільки присудок), означено-особове ( неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, називне), ускладнене однорідними членами речення: перекази і бувальщини.

Синтаксичний розбір складного речення   
1.              Порятуй красу – і вона порятує нас.
Речення складне, ССР, складається з 2 частин, з'єднані сполучником і, смислові відношення – причиново-наслідкові.
[     ] - і  [     ].
2.            Я виросла серед пісень, які співала тихо мати.
Речення складне, СПР, з підрядною означальною, головна частина: «Я виросла серед пісень»; підрядна частина: «…які співала тихо мати». Частини з’єднані підрядним сполучником які.
Односкладні речення

Або підмет, або присудок

Ø ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ я, ми, ти, ви): Запалимо (хто? ми!)  серце працею.

Ø УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВЕ (я,ми, ти, ви – у прислів’ях!!!): Вмій пожартувати (хто? ти!) , та знай (хто? ти!) , коли перестати.

Ø НЕОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ (вони): Вхід до землянки зробили (хто? вони!)під великим горіховим кущем.

Ø БЕЗОСОБОВЕ  ( слова на  -но, -то, дієслова на  -ти, прислівники, безособові дієслова: смеркає,світає, вечоріє, притихло): Пахне сіно.

Ø НАЗИВНЕ  (підмет: ХТО? ЩО?): Високі сосни (що?). Серпень(що?). Спека(що?)Синь(що?) ріки.

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ

ОДНОРІДНІ
1.    Цвіте малина смородина,  квасоля.
2.    Проміння місяця ламалося у хвилях,  блищало лопотіло  і  рябіло.
3.    Туман то летить пеленою,  то  хвилює од вітру,  то розривається, одкриваючи блакитну воду.
4.    По садах цвітуть голубенькі проліски і ліловий ряст, вишеньки і черешеньки, груші і яблуні.
5.    А там і ліс, і поле і сині гори за Дніпром.
6.    Усе поволі зникає: море,  скелі,  земля.
7.    Папери були скрізьі на столі, і на плицях.
8.    Весь степ, і лиман, і озеро, і море – все закуталося у чарівний світ.
УВАГА!!!
Ні те  ні сені риба ні м'ясоні так  ні сяк, ні туди  ні сюди.

ЗВЕРТАННЯ
1.    Ой ти дівчино ясная зоре !
2.    Неси ж мене , коню,  по чистому полю.
3.    Заграй, синє море та під тими байдаками.
4.    Місяченьку наш голубоньку ,  ходи до нас вечеряти.
5.    Вам сіячі  плугатарі ,  спасибі!

ВСТАВНІ СЛОВА
Мабуть, здавалося, очевиднонапевнолибонь,  може, справді,  нарешті, до речі, крім того, на думку…, по-моєму, за словами…, отжена щастя, на жаль, будь ласка, вибачте,  наприклад, по-перше, по-друге, по-третє….
На щастя,   літак ішов по курсу на схід.
Отже,  Шовкун не вповав ні на повагу, ні на шану.
Це , до речі , старовинна прикраса.
Ти підеш і , може , вже більше не прийдеш.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ ЗВОРОТ
Мов, наче, ніби,   як, немовби,  ніби, неначе…
Уже стоїть облите зелено-жовтим сяйвом, ніби зачароване й скам'янілененаче намальоване на полотні.

ЗВОРОТИ

Дієприслівниковий
-учи, -ючи, -ачи, -ячи, -ши, -вши
Аж коли дочитав і одірвавши очі , озирнувся , згадав, де він.
КОМА - ЗАВЖДИ

Дієприкметниковий
Написати – написаний,
прочитати – прочитаний,
зігріти – зігрітий,
квітнути – квітучий

……..СЛОВО (від якого ставимо питання) ,           ДЗ                   ………….

В імлистій долині , осяяній срібним промінням, стояли широкі лани жита.
АЛЕ!!!
Тьмяно полискували  наповнені водою  колії.

СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ

Має 2 і більше граматичних основ (ГО)!!!
ГО – підмет і присудок.
Між частинами ставимо кому!!!
Частини можуть поєднуватися сполучниками:
а , але, і, ті, й, або, чи, то, ні…ні, що, де, коли, якщо…то, бо, тому що, що, ніби, мов, звідки…

1.     Заховалося за горами сонечко,  і з  гір повіяло холодом, вогкістю.
2.     Ніч минула швидко,  і настав сірий, туманний ранок.
3.     Понісся перший порив вітру і човен здригнувся.
4.     Нитки дощу єднають землю й вись, земля і небо жагучо  обнялись.
5.     Ми працю любимо, що в творчість перейшла.
6.     Люблю, коли хвилі шумують, лишаючи слід.( ДЗ)
7.     У дуплі знову шерехнув вітерець, а на шляху стихла пісня.

ПРЯМА МОВА

Пряма мова – завжди в лапках!!!
Від слів автора відокремлюється так:
, -  
! –
? –
Якщо автор перший, то між ними ДВОКРАПКА!!!

1.    « До булави треба голови !» -  казали запорожці.
2.    « Учіться наполегливо , -  часто повторював нам учитель , - без знань людина безкрила і безсила ».
3.     «А куди ти мандруєш , парубче?» -  запитали у Тараса  чумаки.
4.     Тося долонями підштовхувала каченят , благала : « Пливіть, рідні, пливіть , ненаглядні 



ЦИТАТА  = ПРЯМА МОВА
1.    Олесь Гончар писав: «Тарас Шевченко й Іван Франко – це справді ті два могутні крила, які винесли українське слово на простори світові»
2.    «Борітеся  –  поборите – закликає Шевченко.

ЦИТАТА
1.    Правильно говорять, що  «ситий голодного не розуміє».         (цитата = частина           речення)
2.    Як гарно змальовує  весняну пору року Є.Гуцало:
Весна зіткала вчора гобелен
У лузі  - з трав, із квітів, з верболозів.
Зіткала вітер і зіткала клен,
Грози зіткала молоді погрози.                   (цитата = вірш)



                                 СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ
ССР
(складносурядне)
(а, але, і, й, та, проте, зате, чи, або, ні…ні )
[     ],  і  [     ].
частини незалежні, між ними ставимо кому!!!
ð Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть. (Між частинами ставимо найчастіше кому!!!)
ð Порятуй красу – і вона порятує нас. (Тире ставимо, бо  є наслідок)
ð Лише могутні дуби кивають кучерявими головами і тендітні берізки опускають зелені коси. (Кому не ставимо, бо є спільний член речення – лише, тільки, тут, де-не-де)
Смислові відношення між частинами
Ø одночасності
Ø послідовності
Ø чергування подій
Ø протиставлення
Ø причинно-наслідкові
Синтаксичний розбір
Порятуй красу – і вона порятує нас.
Речення складне, ССР, складається з 2 частин, з'єднані сполучником і, смислові відношення – причиново-наслідкові.
[     ] - і  [     ].
                                                           
                                                           СПР
(складнопідрядне)
( що,щоб, який, бо, тому що, мов, ніби, якщо ... то, коли, де, чий…)


[          ] ,     (що     … ).
                                              головна        підрядна

Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
Люблю людей землі моєї, бо я землі своєї син.
ВИДИ
1.     СПР з підрядною з'ясувальною (питання відмінків: кого? що? ким? чим? кого? чого?)
         Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої жити.
2.      СПР з підрядною означальною (питання означення: який? чий?)
         Я виросла серед пісень, які співала тихо мати.
3.        СПР з підрядною обставинною (питання обставини: де? коли? куди? чому? звідки? наскільки?)
        Тепер я скрізь, де світло і любов.

ОБСТАВИННІ                 мети
                            причини                       порівняльні
місця
                міри                  часу



СПР з кількома підрядними
1.     СПР з однорідною супідрядністю:

[          ] , (щоб … ) ,   (щоб … ).
Я мрію так життя прожитищоб кров і піт віддать землі своїйщоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій.

2.     СПР з неоднорідною супідрядністю:

(Коли … ) ,  [            ] ,   (що … ).
Коли пісні мого краю пливуть у рідних голосахмені здаєтьсящо збираю цілющі трави я в лугах.

3.     СПР з послідовною супідрядністю:

       [       ] ,   ( що … ) ,    ( хоч … ).
       Я син народущо вгору йде, хоч був запертий у льох.

4.     СПР змішаного типу:

[        ] ,   (що … ) ,   (яка….) ,   ( яка … ) ,   (що….).
Треба було ще глибоко розуміти, що мова тільки та невичерпно багата, яка виплекана твоїм рідним народом, яка живиться із народних джерел, що ніколи не замулюються.














Комментариев нет:

Отправить комментарий